8 Gode råd mod flyskræk

8 Gode råd mod flyskræk

Hver femte dansker lider af flyskræk eller aerofobi som det også hedder

Og det er ikke spor sjovt at sidde der med klamme hænder og bankene hjerte eller endnu værre at afholde sig fra at rejse pga. flyskræk.

1. Flyskræk behandlet med hypnose

I hypnose passiviseres bevidsthedens kritiske sans i en mental fokusering, og den er særdeles velegnet til at behandle fobier og traumer.
Find en professionel hypnoseterapeut i dit nærområde eller download en lydfil fra et hypnosewebsite på nettet.
De fleste mennesker er modtaglige for hypnose.

2. Flyskræk behandlet med åndedrætsøvelser

Træk langsomt vejret dybt ind, mens du spænder bækkenbundsmuskulaturen, ånd ud imens du tæller til fire og samtidig slapper af i bækkenbunden. Gentag flere gange mens du stille og roligt gør åndedrættet mere naturligt.
Start allerede i lufthavnen, hvis du begynder at føle ængstelse der.

3. Flyskræk behandlet med akupunktur

Når angsten opstår kan du prøve at massere punktet mellem din pege- og tommelfinger. Masser i små cirkelbevægelser 10 gange med uret og 10 gange mod uret. Gentag hvis du føler det nødvendigt.

4. Distraher dig selv undervejs

Hold dine tanker aktiveret med noget positivt. Læs avisen eller i en bog, se en film, lyt til beroligende musik.
Tal med dine rejsefæller om alle de gode ting I skal opleve når I er kommet frem.

5. Undgå stress og alkohol på flyveturen

Ankom til lufthavnen i god tid. Undgå alkohol og anden selvmedicinering før og under rejsen – alkohol dehydrerer og fremmer angsten.

6. Hold øje med stewardesserne om bord på flyet

Ser stewardesserne rolige ud? Så er alt nok som det skal være, de vil vide hvis noget virker unormalt.

7. Turbulens er almindeligt

Ved start og landing er det normalt at flyet hælder kraftigt til den ene side. Turbulens er helt almindeligt både lidt og meget, som regel varer det ikke så længe.
Det også normalt at piloten beder personalet sætte sig. Spænd sikkerhedsbæltet og nyd at det kilder lidt i maven.

8. Undgå at hyperventilere

Skulle det ske at du trods alle gode råd om flyskræk, alligevel skulle begynde af hyperventilere, kan du trække vejret i en papirspose eller holde vejret, det vil øge niveauet af koldioxid, og hjælpe dig.
Husk at flyet er det sikreste transportmiddel som findes..

Se videoen med Josh der er bange for at flyve

– og så husk at de fleste charter- og rutefly trods alt ikke flyver på hovedet

Rejseblogger med en evig udlængsel efter smukke steder i verden. Er fascineret af anderledes kulturer, natur, strande og vilde dyr og har af samme årsag fået et særlig tæt forhold til Sri Lanka.
Jeg har rejst jorden rundt én gang og arbejdet i Tyskland, Spanien og Portugal. Der er stadig mange lande jeg drømmer om. Øverst på listen er Maldiverne, Filippinerne, Vietnam, Caribien, Ecuador og Belize, men det stopper ikke der..

One comment on “8 Gode råd mod flyskræk

Vi vil elske at få din kommentar til dette indlæg..

Translate website:

Nye rejseartikler

Translate »