Vesak | Festival of Lights (Sri Lanka)

Vesak i Sri Lanka

For nylig kom jeg hjem efter at have rejst rundt en måned i Sri Lanka. Den sidste dag vi havde dernede var d. 10. maj 2017, som tilfældigvis også var den første nat med fuldmåne i maj. Vi nåede at få et lille indblik i den buddhistiske højtid vesak og ikke mindst de mange forberedelser der går forud for.

En lanterne hængt op i forbindelse med vesak, ved et lille tempel i Ahangama, Sri Lanka

Hvad er vesak?

Vesak, Wesak eller Buddha Day, er den vigtigste og mest hellige af de buddhistiske højtider.
Højtiden fejres overalt i de lande i Asien, der har buddhistiske rødder. Hvert land med sine egne traditioner.
Det er en fejring af Buddha’s fødselsdag, oplysning og død, hvilket siges at være sket på én og samme dato.

Vesak - Buddhist flag in Ahangama, Sri Lanka

Buddhistiske flag hænger over de små veje i Ahangama, Sri Lanka

Cinnamon Colombo - Vesak Festival. Lanterner og buddhistiske flag foran hotellet, Cinnamon Grand i Colombo

Lanterner og buddhistiske flag foran hotellet, Cinnamon Lakeside i Colombo

Første fuldmåne i maj

I Sri Lanka begynder vesakfestivalen altid ved den første fuldmåne i maj (undtagen i skudår), så datoen varierer fra år til år. Der er to helligdage i forbindelse med vesak i Sri Lanka og festen fejres af hele befolkningen uanset religion og ikke kun af buddhister.

Under højtiden gør man bl.a. en ekstra indsats for at hjælpe og glæde de svageste i samfundet. De ældre, de handicappede og dem der er syge. Der bliver givet gaver og arrangeret boder hvor alle kan få et gratis måltid mad, sponseret af virksomheder og private.

Vesak lantern in the making, Sri Lanka

Det tager omkring en halv dag at lave sin egen lanterne med silkepapir eller tyndt stof

Lanterneboder og lyskædebutikker

I ugerne op til vesak ændredes bybilledet. Overalt langs vejene popper små boder op hvor man kan købe udstyr til festdagene. Papirs-lanterner, “skelletter” til lanterner hvis man hellere vil lave dem selv, buddhistiske flag, masker til børnene og masser af lyskæder.

Vesak Ella Railway Station Sri Lanka.  Her er det stationsforstanderen i Ella og en af hans venner, der har travlt med vesak-forberedelserne i 2013. Så jeg måtte lige vente lidt før jeg kunne købe min togbillet

Her er det stationsforstanderen i Ella, der havde så travlt med vesak-forberedelserne i 2013, at jeg lige måtte vente lidt før jeg kunne købe min togbillet

Kreativiteten får frit spil og alle er med i forberedelserne

Alle vegne er folk i gang med at lave lanterner og lotusblomster af kulørt papir. En lanterne tager ca. en halv dag at fremstille, så der bliver klippeklistret til den helt store guldmedalje og både børn og voksne deltager. Kreativiteten får frit løb og der er utrolig mange forskellige farver og former at kigge på.

I 2013 oplevede jeg vesak for første gang i bjergbyen Ella. Her måtte jeg lige vente på at stationsforstanderen havde tid til at sælge togbilletter, for han var i gang med at forberede Buddha’s fødselsdag. Det syntes jeg faktisk var ret hyggeligt..

Vesak Lotus, Galle Sri Lanka

Trafikken i forbindelse med de Srilankanske højtider bliver altid lidt ekstra crazy. Her er en lotusblomst f.eks. på vej til Galle

Trafikken bliver lidt ekstra crazy

Selve fejringen af festivalen varer i to dage og i den forbindelse holder mange fri fra arbejde og rejser hjem for at feste sammen med venner og familie. Det kan godt give anledning til overfyldte toge og busser i dagene op til og lige efter, og en trafik der bliver lidt mere crazy end normalt.

Lake House Colombo, Sri Lanka (vesak)

Lyskæder og en scene er stillet op foran Lake House i Colombo

Forvent længere rejsetid

Så forvent en længere rejsetid, hvis du rejser rundt i Sri Lanka omkring den første fuldmåne i maj eller hvis du skal nå et fly netop denne aften. Min ven Fernando kørte os til lufthavnen samme aften som vesak var på sit højeste, og han var hele tiden i telefonisk kontakt med venner, der kunne fortælle hvilken omvej vi skulle køre for at undgå at blive fanget i et optog. Vi nåede heldigvis vores fly til tiden.

Vesak Gangaramaya Temple Colombo Sri Lanka

Vesak forberedelser foran Gangaramaya Templet i Colombo, Sri Lanka

Vesak i Colombo

Dagen før, d. 9. maj, kørte vi rundt i Colombo og kiggede på de mange forberedelser.
Det fine Gangaramaya Tempel, som jeg så godt kan lide pga. de mange Buddha statuer, spillede en central rolle i festen.
Og templet, Seema Malaka, på den lille kunstige ø i Bere Lake, var midtpunktet med trommespillere, tv-rapportere, V.I.P’s med mere.
På søen var små skibe indhyldet i lyskæder, og buddhistiske flag, lyskæder og lanterner blev hængt op allevegne.

Vesak Seema Malaka Temple Colombo

Vesak generalprøve med trommeslagere i Seema Malaka Templet i Colombo, Sri Lanka

Vesak – Festival of Lights

På dagen hvor vesak starter mødes man med venner og familie og spiser vegetarisk mad sammen.
Vi dumpede ind hos en familie i landsbyen, Minuwangoda, hvor vi blev budt på en ret med kikærter, som vi spiste med fingrene fra et palmeblad. Kød og alkohol er ikke tilladt i denne tid.

Om aftenen går man i templet og det hele kulminere i et gigantisk lyshav af lanterner og fyrværkeri.
Det er et overraskende smukt og svært at forestille sig, indtil man står midt i det.

Desværre havde vi ikke mulighed for at blive og opleve festivalen om aftenen i Colombo, men jeg har fået lov til at dele denne stemningsfulde videooptagelse, som du kan se nederst på siden.

Næste gang du kan opleve Vesak i Sri Lanka er 29. maj 2018 og 18. maj 2019.

Videoen er venligst udlånt af Sadhan Jayasuriya

Om forfatteren

Trine Handskemager

Rejseblogger med en evig udlængsel efter smukke steder i verden. Er fascineret af anderledes kulturer, natur, strande og vilde dyr og har af samme årsag fået et særlig tæt forhold til Sri Lanka. Jeg har rejst jorden rundt med mine børn og har arbejdet i Tyskland, Spanien og Portugal. Der er stadig mange lande jeg drømmer om. Øverst på listen er Filippinerne, Vietnam, Madagaskar, Ecuador, Costa Rica og Belize, men det stopper ikke der.. Følg de sociale medier og kom med på mine rejser:

Skriv en hilsen .. ✍🏻

Din e-mailadresse vil ikke blive publiceret. Krævede felter er markeret med *

Translate »
frimærke fra sri lanka

Få rejsebreve fra udlandet

Kom med på mine rejser og få nyheder, når der er nye indlæg på rejsebloggen

(Udkommer få gange om året)