Out of office | Kontoret er flyttet til Sri Lanka

I januar flyttede jeg kontoret til Sri Lanka

Rejseåret der gik 2019, et tilbageblik på året og livet som rejseblogger

Sidste år startede jeg en ny tradition her på Miss-World, nemlig at afrunde året med en opsummering af årets højdepunkter som rejseblogger. I år havde jeg egentlig ikke sat ambitionerne så højt, for jeg har så meget billedmateriale, som endnu ikke er blevet udgivet på bloggen. Der er alligevel blevet lidt at skrive om..
Blandt andet gik min største rejsedrøm i opfyldelse. Efter at have tilbragt en måned i Sri Lanka, rejste jeg for første gang til Maldiverne. Det var en vidunderlig oplevelse. Især blev jeg begejstret over alt det marineliv, som gemmer sig under havoverfladen. Resten af årets rejser, gik til lande i Europa. Her var der også mange dejlige naturoplevelser.

Januar

Fernando med hele familien

Hele familien Fernando. Fra venstre Fernando's mor, svigerfra Lal, sønnen Dimitri, datteren Sarah, Fernando og Shala, Fernando's hustru

Turen går til Sri Lanka

Januar blev et dejligt gensyn med Sri Lanka. Det var som sædvanlig en impulsiv beslutning, at købe en flybillet til Colombo. Kun 5 dage efter mit impulskøb, havde jeg kurs mod palmer og sandstrand i Sydasien.
Det hele gik lidt stærkt, så jeg havde ikke fået fortalt Fernando om mine rejseplaner, og nu tog han ikke telefonen når jeg ringede..
Det viste sig, at både han og Shala, (Fernando’s hustru) havde været indlagt på hospitalet med dengue feber.
De blev udskrevet få dage før min ankomst. På trods af sygdom insisterede de på, at hente mig i lufthavnen og på at jeg skulle tage den første overnatning i familiens hjem i Ja-Ela.
Det er nogle af de mest gæstfri mennesker jeg kender. Selv når de er allemest syge, er jeg velkommen i familiens hjem.

På barselsbesøg i Sri Lanka. It takes a village..

På barselsbesøg i Welligama

It takes a village..

Den næste dag kørte hele familien Fernando med mig syd på til Tomas Clausens vidunderlige villa i Ahangama.
Udflugten blev kombineret med et barselsbesøg i Welligama hos Fernando’s venner. De havde lige fået tvillinger, en dreng og en pige. Det var så livsbekræftende at opleve, hvordan hele landsbyen kom på skift og tog del i familiebegivenheden.
It takes a village to raise a child.. I det her tilfælde to..
Landsbyens sammenhold kunne vi lære meget af i Danmark, hvor nybagte forældre ofte står meget alene med det store arbejde og ansvar.

Februar

Pool party i The Deco House i Ahangama

Pool party i Ahangama

Stadig i Sri Lanka

Tomas Clausens vidunderlige villa i Ahangama Sri Lanka

Mens jeg boede hos Tomas på sydkysten, rundede min Facebookgruppe, Sri Lanka Rejsefællesskab, 2.500 medlemmer.
En del af medlemmerne rejste rundt i Sri Lanka på netop dette tidspunkt. Så alle der var i landet, blev inviteret til at lægge vejen forbi The Deco House i Ahangama.
Det blev til et par hyggelige fester ved poolen. Og en dejlig oplevelse, at møde Rejsefællesskabets medlemmer i virkeligheden.

Et par dage senere kom Barbro og Søren. Barbro er Tomas’ veninde, men jeg kender hende også fra tiden hvor jeg kom i spiritist cirklerne i København.
Det var så hyggeligt at være med til at fejre hendes runde fødselsdag i The Deco House d. 3. februar.

Resten af tiden i Sri Lanka rejste jeg bl.a. rundt i Dambulla, Sigiriya og Habarana sammen med Fernando og noget af tiden boede jeg igen hos familien i Ja-Ela.
Da mit srilankanske visum udløb, bookede jeg en lige så spontan rejse til Maldiverne.

Drømmeferie på Maldiverne

Maldiverne – My dream came through..

Barfodsluksus. Vandet på Maldiverne er fuld af farverige fisk

En rejse til Maldiverne har været min drøm i mange år.
Mit ophold startede med en uge på den lokale ø Maafushi, der desværre skuffede mig. Der var så meget skrald og øen levede slet ikke op til mine forventninger om en drømmerejse til Maldiverne.
Jeg tog en rask beslutning og gjorde et ordentlig dyk i lommerne. Resten af tiden boede jeg på et luksus resort med all inclusive på øen Emboodhoo. Noget af tiden i en water villa med glasbund og udsigt til fisk fra stuegulvet. Den næste uges tid tilbragte jeg med lykkebobler i maven og hovedet under vand i selskab med kulørte papegøjefisk, små hajer og store rokker.

Trine Handskemager snorkler på Maldiverne

Andenplads i Sparpedias Budget Rejseblog Award 2019

Best Budget Travel Blogs

I februar vandt jeg andenpladsen i Sparpedias konkurrence Best Budget Travel Blog Award 2019, med 34% af stemmerne.

Tak til alle der stemte på Miss-World i denne konkurrence.

April

Traner ved Vattenriket i Pulken Sverige

Tranedans i Sverige

Hvert forår samles tusindvis af traner i naturområdet Vattenriket ved Pulken i Sverige. Når der er flest, kan der være op imod 25.000 traner. Helge og jeg kom lidt sent afsted i forhold til at se de helt store flokke. Der var ‘kun’ 6.500 traner tilbage, da vi nåede frem til Pulken og Vattenriket.
Det var dog fuldt ud traner nok til, at vi var tilfredse. Som bonus fik vi øje på en enlig stork, der listede rundt og knebrede egyptisk, mens den fangede frøer på det lave vand.

Jyllandsposten Rejser omtaler Sri Lanka Rejsefællesskab

Sri Lanka Rejsefællesskab bliver omtalt i Jyllands-Posten

Påske søndag blev Sri Lanka ramt af otte rædselsfulde terror angreb. Mere en 200 mennesker blev dræbt. Her i blandt tre danske børn. Jeg græd og var ved helt siden af mig selv, men jeg var ikke alene om at være påvirket af situationen.
Medlemmerne i Sri Lanka Rejsefællesskab var tydeligvis også meget berørte. Samtaler der før mest handlede om rejseruter, chauffører og hoteller ændrede sig, og gruppen blev et sted hvor man kunne udtrykke sin bekymring for Sri Lanka.
En i gruppen havde mistet adskillige familiemedlemmer under terrorangrebet, mens andre var i tvivl om det nu var sikkert at gennemføre deres planlagte rejse.

Journalister fra Danmark og Norge brugte gruppen til, at komme i kontakt med rejsende og fastboende danskere og nordmænd i Sri Lanka. Jyllands-Postens ‘Turen går til’, bragte en artikel om gruppens samtaler
Det er dejligt at få omtale, men jeg ville nu alligevel ønske, at det havde været under andre omstændigheder.

Juni

Skovtårnet Camp Adventure ved Gisselfeld Kloster

Skovtårnet ved Gisselfeld

Ind imellem tager vi også på udflugt i Danmark. Da Helge fyldte rundt d. 5. juni, kørte vi en tur til Sydsjælland for at se Skovtårnet, Camp Adventure, ved Gisselfeld Kloster.
Vi havde fulgt lidt med i byggeriet, siden de første nyheder om skovtårnet blev offentliggjort. Så vi var spændte på, at se det færdige resultat. Det var en dejlig dag, hvor solen skinnede og det kreative byggeri tog sig ud fra sin bedste side.

I august udpegede Time Magazine Skovtårnet ved Haslev, som et af verdens 100 mest besøgsværdige steder, man bør besøge i 2019. Men også Der Spiegel, El Mundo og Le Figaro bemærkede vores nye flotte tårn.
Har du ikke været der endnu, kan det anbefales.

Juli

Lyse midsommeraftener i Sverige

5 Dage i Sverige

For anden gang i år går turen til Sverige. Denne gang for at nyde de lyse svenske midsommeraftener.
Vi tog topmadrassen fra sengen og stoppede ind bag i bilen. Hjemmefra bagte vi en snobrødsdej og fyldte en køletakse med hjemmelavet mad.
I 5 dage camperede vi på rastepladser ved de svenske skovsøer, varmede vores mad over åben ild, sov i bilen og vaskede os i søerne. Det var helt vidunderligt at bo i naturen på den måde.
Aldrig har vi holdt så billig en ferie. Vi brugte stort set kun penge på benzin og på Øresundsbroen.

September

Last minute til Zákynthos

Last minute til Zákynthos i Grækenland

I september fyldte min datter, Juliane, 25 år. Hendes fødselsdagsgave var en last minute afbudsrejse til Zákynthos i Grækenland.
Vi fløj fra Danmark mindre end 24 timer efter vi havde købt flybilletterne. Vi havde derfor ikke rigtig mulighed for, at forberede os på hvad Zakyntos kunne levere.
Vi var heldige og kom til at bo ved en meget dejlig strand i Laganas få km fra Zákynthos lufthavn. Faktisk en af de bedste strande jeg nogensinde har været ved og her var alt hvad vi havde brug for.

Der var stadig 29 grader i september, så vi badede og dasede på stranden, og spiste god mad på restauranterne.
Turens højdepunkt var, da en gammel havskildpadde stak hovedet op af vandet, mens vi var ude at bade.

Oktober

Dansk rejseblog om Bulgarien

Rundrejse i Bulgarien

I oktober var jeg inviteret på pressetur til Bulgarien. Programmet lød på en rundrejse til det ukendte Bulgarien og et besøg i den nyåbnede historiske park i Varna. Jeg vidste ikke rigtig hvad jeg skulle forvente, men jeg blev blæst bagover. Det var sådan en skøn rejse rundt i Bulgarien og tilbage i historien. Sammen med dejlige mennesker fra både Den historiske park og rejsebureauet Rosetta Moto Tours.
Bulgarien er så meget mere end Sunny Beach. Og jeg kan kun opfordre til, at man rejser rundt i landet og ser nogle af de mange ukendte historiske seværdigheder.

Sri Lanka Rejsefællesskab på Facebook

Sri Lanka Rejsefællesskab når 3.000 medlemmer

Mens jeg rejste rundt i Bulgarien, nåede Sri Lanka Rejsefællesskab op på 3.000 medlemmer.
Forhenværende, nuværende og kommende Sri Lanka-rejsende, deler gavmildt ud af deres rejseerfaringer fra både Sri Lanka og Maldiverne.
Sri Lanka Rejsefællesskab er uden sammenligning min yndlingsgruppe på Facebook. Stemningen har været fantastisk lige fra begyndelsen. Stiller man et spørgsmål om Sri Lanka eller Maldiverne, går der kun få minutter før man får de første svar. Medlemmerne er så søde og det er en guldgrube/guldgruppe af viden.

Hvis du endnu ikke er medlem, er du velkommen! Du behøver ikke at have købt flybilletterne til Sri Lanka eller Maldiverne. Man må gerne bare nyde de mange feriebilleder og den gode stemning.

November

Gode danske niche rejsebloggere

Blandt 10 af de bedste danske niche rejsebloggere i 2019

I november blev Sri Lanka guiden på Miss-World anbefalet af Rejsetanker.dk. I artiklen om 10 gode danske niche rejsebloggere, bliver Miss-World’s Sri Lanka tema omtalt i meget positive vendinger og placeret i særdeles godt selskab. Mange tak for anerkendelsen, Charlotte!

Rubinsøen Bornholm

Rubinsøen på Bornholm

Sommerhus på Bornholm

Sommerhus i Hasle feriepark på Bornholm

I november krydsede vi endnu en gang grænsen til Sverige, men denne gang var målet Hasle på Bornholm.
Min far har nemlig et lille udlejningssommerhus i Hasle Ferieby.
I et gavmildt øjeblik havde Helge og jeg fået lovet min far, at vi da sagtens kunne tage over og male det lille sommerhus. Hvor svært kunne det nu være? (Det er dog et noget større sommerhus end huset på billedet, som tilhører genboen)

Hvad vi ikke havde taget højde for var, at der er helt utroligt mange niveauer at male, plus farveskift, som krævede adskillige lag maling før det dækkede.
Vi overvejede at hyre en Bornholmsk maler til at gøre arbejdet, så vi kunne komme på sightseeing. Men vi gennemførte og nu er sommerhuset klar til at modtage gæster i foråret 2020.

Sommerhuset har sin egen Facebookside, der hedder Sommerhus på Bornholm, hvis du vil se vores flotte malerarbejde. Min far bliver også glad, hvis du vil leje sommerhuset eller følge Facebooksiden.

December

bedste rejsebloggere 2019

De 15 bedste rejsebloggere i 2019

I december blev jeg beæret med titlen, ‘Danmarks ukronede Sri Lanka dronning’. Det var Tea Tougaard, der i sin artikel, De 15 bedste rejsebloggere i 2019 roser Miss-World’s mange gode artikler om Sri Lanka.
Mange tak for den flotte titel Tea Tougaard!

Julemarked i Nürnberg

Rejseåret 2019 blev rundet af med en pressetur til Nürnberg. Jeg var inviteret sammen med to youtubere Jasmin Lind og Anna Briand, i anledning af Ryan Airs nyoprettede flyrute direkte fra København.
Nürnberg afholder hvert år det fineste julemarked, med mange traditioner. Lige til at komme i julestemning af.
Det blev også til en tur på julemarked i nabobyen Fürth.
For mange år siden, boede jeg i München, så det var også lidt hyggeligt, at genopfriske det tyske sprog igen.
Det var en super hyggelig tur og endnu et godt rejseår!

Godt nytår! Og tak for at du læser med på rejsebloggen.